Accra, Kumasi en Mampong - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Kaylee - WaarBenJij.nu Accra, Kumasi en Mampong - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Kaylee - WaarBenJij.nu

Accra, Kumasi en Mampong

Door: Kaylee

Blijf op de hoogte en volg Kaylee

24 Maart 2014 | Ghana, Kumasi

Hallo iedereen!

Het heeft even geduurd en er is ondertussen veel gebeurd, dus hier weer een reisverslagje!

18 maart 2014
We zijn de dag begonnen met wat korte uitleg over het vervoer in Ghana en eventueel het invullen van papieren voor de visumverlenging, hierna zijn we door wat straatjes in Accra gaan lopen en hebben we de taxi gepakt om naar de markt te gaan.
Wauw, overal lopen vrouwen met enorme schalen op hun hoofd, veel fruit, vlees, vis en enorme levende slakken liggen vol in de zon.
Overal worden we als blanke nageroepen en na deze ervaring en wat gegeten te hebben vertrekken we naar het Kwame Nkrumah museum, over de eerste president van Ghana. Erg interessant om te zien, alleen kregen we bij elke foto uitleg en dat werd een beetje langdradig. Het hele museum bestond namelijk uit een soort tijdlijn van foto's..
Naar een marktje met allemaal houtsnijwerk, schilderijtjes en sieraden geweest.
's Avonds onze eerste Ghanese maaltijd gegeten, Banku, een soort grote plakkerige en pittige bal met een pittige soep waar je het in moet dopen. Erg leuk om Ghanees te eten, maar Banku is niet echt mijn favoriete maaltje;)

19 maart 2014
Vandaag zijn we vroeg opgestaan en met de bus vertrokken naar onze projecten, Anna en ik reizen samen omdat we vlakbij elkaar zitten met onze projecten. De reis begon op verharde wegen, maar dat werden steeds meer zandwegen met enorme gaten in de weg, zodat de chauffeur bus van links naar rechts stuurt om de kuilen zo veel mogelijk te ontwijken. Een onmogelijke missie haha
Verder weg van Accra begon het landschap steeds wat groener te worden en na ongeveer 5 uur zijn we aangekomen in Kumasi.
We zijn met Ali van SYTO gaan lunchen en daarna nog wat verdere orientatie gekregen over onze projecten van Tina.
Anna werd als eerste opgehaald door haar hostmom en na ongeveer 5 minuutjes werd ik ook opgehaald door m'n hostdad.
En toen vertrokken we naar mijn huis voor de komende 7,5 week!
Het huis is voor Ghanese begrippen redelijk groot en mijn hostdad heeft er een basischool bij aangebouwd met rond de 6 of 7 klaslokaaltjes.
Tijdens het avondeten hebben we het over alle vrijwilligers uit NL gehad die hier ooit zijn geweest, hebben we het muskietennet opgehangen. Erg leuk kamertje die ik deel met een andere vrijwilligster, zij was op een trip, dus ik ontmoet haar de dag later.
's Avonds ook het eerste tropische regenbuitje gehad, kort maar krachtig!

20 maart 2014
Deze ochtend hoefde nog niet vroeg op te staan om naar mijn project te gaan, dus werd ik wakker door allemaal stemmetjes en geluiden van de kinderen die hier naar de basisschool gaan, wat gegeten en daarna met m'n hostdad voor de eerste keer naar het Kumasi Children's Home geweest. Ongeveer 10 min met de Tro Tro en dan nog 2 min lopen.
Erg groot complex, vrijdag heb ik de orientatie en m'n eerste werkdagje.
De rest van de dag thuis doorgebracht, voor het eerst Yam en Plantain gegeten, smaakt allebei een beetje naar een zoete aardappel. Na het avondeten Rahel, mijn kamergenootje in het gastgezin, en Atlanta ontmoet die een nachtje bij ons bleef slapen en toen optijd naar bed gegaan.

21 maart 2014
Vanochtend ging de wekker om 05:45 uur, Rahel en Atlanta vertrekken voor de surftrip met SYTO en ik heb mijn eerste werkdagje! Een rondleiding over het terrein gehad van Linda, er zijn hier 2 jongenshuizen (eentje is de nursery) en een meisjeshuis, ik ga starten bij de nursery van het jongenshuis. 2 oudere baby's, Samuel en Erik, zijn ernorm leuk en lachen de hele dag door. Dan heb je een tweeling die geboren is op 3 maart, Andy en Andria, een jongetje en een meisje. En dan nog een stuk of 4 baby's die een erg lastige naam hebben die ik nog even moet leren haha. Je komt na een dagje thuis onder het kinderkwijl en kinderzweet, maar het is het zeker waard. Tussen de middag nog even buiten gespeeld met de kinderen van de primary school en toen was m'n eerste werkdagje rond 1 uur weer afgelopen. Heerlijk een middagje een boek thuis gelezen die een andere vrijwilliger hier heeft achtergelaten en daarna m'n tas ingepakt, want morgen ga ik Anna bezoeken in Mampong! Het ligt ongeveer 1,5/2 uur bij Kumasi vandaan.

22 maart 2014
Vroeg opgestaan om tussen half 7 en 7 uur te vertrekken naar het centrum om vanuit daar een Tro Tro naar Mampong te nemen. Na aankomst bij Anna zijn we met haar hostfamily naar een danscompetitie voor de schoolkinderen vertrokken, het zou om 9 uur beginnen, wij waren er om 11 uur en na 2 uur wachten was het nog niet begonnen, maarja, dit is Afrika!
Anna en ik zijn uiteindelijk wat eerder teruggegaan naar het centrum, wat gegeten en gedronken, langs wat kraampjes gelopen en toen naar een internetcafe gegaan om een nieuwe blog te uploaden... Nadat de stroom 2 keer was uitgevallen, deed het internet het niet meer dus vandaar dat het nog even geduurd heeft voordat ik dit blog erop kon zetten.
's Avonds met Anna nog wat tripjes gepland, de meeste weekenden zitten al vol, dus leuke dingen om naar uit te kijken!

23 maart 2014
Het is vandaag zondag, dus zijn we met Anna's hostfamily mee naar de kerk gegaan. Eerst werden Anna en ik in een soort beginnersklasje geplaatst waar ze psalmen uit de bijbel gingen uitleggen, niet heel interessant. Daarna begon de dienst, wow, iedereen danst de hele kerk door en ze zingen enorme lange Afrikaanse liedjes.
Hierna ben ik rond 2 uur weer met de Tro Tro teruggegaan richtng Kumasi en was ik rond 5 uur weer thuis. Thuis nog even met het thuisfront in NL gebeld en daarna snel naar binnen, want er kwam een enorme tropische regenbui met onweer langs.

24 maart 2014
Vandaag voor het eerst samen met Rahel naar het Children's Home gegaan, in de Nursery Tonje uit Noorwegen ontmoet die hier ook werkt, samen tot ongeveer 1 uur gewerkt, toen kwam Rahel ons ophalen en zijn we samen naar het internetcafe vertrokken waar ik nu dit blog eindelijk kan afmaken!
Helaas helaas helaas kan ik er nog geen foto's opzetten, ik ga proberen hier een mogelijkheid voor te vinden!

Waarschijnlijk t/m donderdag nog even werken, want vrijdag willen Anna en ik vertrekken voor ons eerste tripje naar Mole National Park in de hoop dat we daar olifanten kunnen zien!

Liefs vanuit Ghana!

  • 24 Maart 2014 - 17:45

    Theo (homedad) Lam:

    Hey Kaylee, wat een ervaringen weer. Goed om te horen (en net nog via skype gezien) dat het je allemaal goed af gaat. Ik/we zijn trots op je! Blijf genieten van alles en veel plezier op je volgende tripje naar het national park. Xxx papa

  • 24 Maart 2014 - 19:16

    Jolanda (homemom) Lam:

    Hey meis, tsjonge, wat een belevenissen! Ik rolde wel van de bank af toen ik het tijdstip van 05:45 uur las ;). Wat een prachtig verhaal, je hebt het goed naar je zin en lijkt al helemaal ingeburgerd! Geniet van alles en die foto's komen wel! You rock! Love yah! xxx

  • 24 Maart 2014 - 20:41

    Jenny:

    Hey Kaylee,

    Wat ontzettend gaaf om te lezen. Wat een top ervaring is dit. Je blog ga ik volgen. Dikke knf topper!

    Xxx Jenny

  • 24 Maart 2014 - 20:50

    Ria:

    hoi kaylee wat een verhalen ,erg leuk om te lezen
    Wat maak je een hoop mee ,en er is pas een week voorbij
    Leuke om je gisteren even te horen
    Blijf vooral genieten nog heel veel plezier ,we denken aan je
    Heel veel liefs van ons we houden van je Xxx Xxx

  • 24 Maart 2014 - 22:00

    Chiel And Bo:

    Goei bezig Jij ... nichie.... You Go Girl !
    ga zo door... 1 Life.. live it !
    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Kaylee

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 6819

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 11 Mei 2014

Ghana 2014

14 Maart 2009 - 15 Januari 1970

Emigreren met Activity International

Landen bezocht: